woensdag 13 maart 2013

Storm at Sea

Ik krijg net een berichtje dat manlief helaas een uurtje later thuis is dan gepland. Jammer, ik wilde graag op tijd eten met zijn viertjes. Komt bijna nooit voor. Vandaag dus ook niet. Maar geeft mij mooi de tijd om nog net even een berichtje te plaatsen.

Er is veel gebeurd sinds mijn laatste bericht, ik heb er weer een jaar bij gekregen en mijn oma hebben we naar het graf gedragen. En dat allemaal in een week. Nu had oma de zeer respectabele leeftijd van 96 jaar bereikt, dan is de gang naar het graf wel een heel andere gang dan wanneer je iemand naar het graf brengt die in mensenogen veel te jong van ons is heengegaan. En ook oma is nu bij haar Heer.

Vrijdag 8 maart is ze begraven, in Renesse. Het was prachtig weer, ik stond in mijn vestje bij het graf. Mijn andere oma hebben we anderhalf jaar geleden begraven, op 15 oktober 2011. En ook toen stond ik in mijn vest - zonder jas! - bij het graf. Wat een heerlijk weer was het toen. En wat een fijne plek om heen te gaan om iemand te begraven. Mocht je ooit in Burgh-Haamstede zijn, neem dan even de tijd om naar de begraafplaats in Burgh te gaan. Heel klein en intiem. Een bijzondere plek. We zijn er afgelopen vrijdag ook nog even geweest, Henk en ik hadden de steen van oma nog niet gezien. Een mooie steen, met zachte vormen. En een stevig hardhouten kruis aan de rechterkant gedeeltelijk in de steen verwerkt. Overigens had die oma ook een hoge leeftijd bereikt. 

Nu al weer bijna 6 jaar geleden hebben we mijn moeder naar het graf gedragen: 18 mei 2007. En toen vielen bij wijze van spreken de mussen van het dak. Ook in een vestje - en met blote benen - stond ik aan het graf. Wat was het warm. En een strak blauwe lucht. En ook dat was een mooie gang naar het graf. Ook Dronten heeft een mooie begraafplaats. Zodra je door het hek gaat ligt er een lange brede laan voor je. Rechts en links van deze laan vind je de graven. Mijn moeder ligt een heel eind naar achteren begraven. Als je het graf bezoekt, dan ben je verplicht die laan weer te lopen. Je gedachten krijgen dan even de tijd om terug te gaan naar die twee bewuste dagen in mei. De dag van haar overlijden en de dag van haar begrafenis. En na het bezoeken van het graf moet je weer de hele laan terug lopen. Eer je terug bent bij de poort is de vrede in je hart weer terug en weet je: het is goed.

Op quiltgebied kan ik niet veel laten zien. Ik heb alle UFO's tevoorschijn gehaald, ze hangen nu over de bank. Het zijn er wel een aantal. Door er naar te kijken groeien de ideeën verder in mijn hoofd en weet ik bijna van alle UFO's al hoe ik ze af ga maken.

Ook wil ik aan iets nieuws beginnen. Ik ga met de Storm at Sea blokken een variatie maken op de traditionele Storm at Sea. De lapjes zijn al uitgezocht en liggen op tafel. Wellicht dat ik vanavond even tijd heb om de mallen te maken. Zin in!

1 opmerking:

  1. Gecondoleerd met het verlies van je Oma, ondanks de respectabele leeftijd van 96 is het toch een gemis. Succes met je UFO's en de Storm at Sea.
    Groeten Tiny

    BeantwoordenVerwijderen